ATV – משימות
עולות, משימות יורדות והארץ לעולם עומדת
הלילה
בשעה 2:47 שעון ישראל, תשוגר משימת ה-ATV האחרונה – ATV-5 George Lemaître. ה-ATV, או Automated Transfer Vehicle הינה חללית להעברת מטען לתחנת החלל
הבינלאומית של סוכנות החלל האירופאית (ESA – European Space
Agency).
לצפייה בשיגור (מקוצר) ולצפייה בשיגור (מלא)
תכנונה
של חללית אוטומטית החלה את דרכה ב-1987, ובשנת 1992, ESA וסוכנות
החלל האמריקאית (NASA) החלו לאפיין את ה-ATV כדי להתאימה לתחנת החלל האמריקאית שתוכננה
אז – Freedom. בנוסף ל-NASA, ESA החלה לעבוד עם סוכנות
החלל הרוסית, Roscosmos, בשנה שלאחר מכן כדי
להתאים את ה-ATV לתחנת החלל Mir 2. בסופו של דבר מיר 2 ופרידום
הפכו לתחנת החלל הבינלאומית.
בסוף 1995
ניתן האישור הסופי לתכנון ה-ATV יחד עם מעבדת קולומבוס
(שכיום נמצאת בתחנת החלל). את ה-ATV משגר טיל Ariane 5 ומשגרים אותו מבסיס החלל בקורו הנמצא בגינאה
הצרפתית. החללית מעבירה עליה מטענים כגון ניסויים, מזון, שתייה, דלק לתחנה ובמהלך
שהייתה היא מספקת הנעה לתחנת החלל וגם עושה תיקוני מסלול.
את תחנת
החלל משרתים מספר כלים – ה-HTV קונוטורי, ה-Dragon של SpaceX, Cygnus של אורביטל סיינס,
והפרוגרס הוותיקות המעבירות מטענים לחלל מסוף שנות השישים. בהשוואה לפרוגרס (וגם
הדרגון וסיגנוס), עמה ה-ATV תוכנן לשרת, ה-ATV נושא
פי שלוש יותר מטען (הפרוגרס נושא 2.4 טון וה-ATV נושא 7.7 טון).
לאחר
מספר ימים במסלול, ה-ATV עוגן במודל הזבזדה באופן
אוטומטי, ולאחר העגינה מתחילה פריקת המטען מהתא. נוסף להעברת המטענים, ה-ATV נותן דחיפות לתחנת החלל, כדי
להעלות אותה לגובה גבוה יותר בכדי שהתחנה לא תרד ותשרף באטמוספרה. ה-ATV עוגן בתחנה למשך כשישה חודשים, ובסופה של
העגינה, ה-ATV משתחרר מהתחנה כאשר הוא נושא עליו את זבל
התחנה ובסופה של הפעילות, החללית נשרפת באטמוספרה.
העגינה מבוצעת באופן אוטומטי לחלוטין |
ה-ATV בזמן שהוא דוחף את התחנה (מקור תמונה:ESA) |
ה-ATV בנוי
משני חלקים – תא המטען ותא השירות הנושא בתוכו את הדלק ובו נמצאים גם המנועים.
המשימה הראשונה הייתה ATV-1 ז'ול ורן על שמו של הסופר
הנודע אשר כתב על מסעות לירח, למעמקי הים וסביב הירח. המשימה שהתה בחלל במשך 205
ימים ושהיא שוגרה ב-9.3.08.
המשימה השנייה הייתה ATV-2 יוהן קפלר, הפיסיקאי ע"ש
יש שלושה חוקים העוסקים במסלולים סביב גופים. משימה הייתה בחלל במשך 126 ימים והיא
שוגרה ב-2011.
המשימה השלישית, ATV-3 אדוארדו אלמאלדי, פיזיקאי
איטלקי והיא הייתה במסלול במשך 196 ימים.
אלברט איינשטיין הנודע זכה לקבל גם הוא ATV, את הרביעית במספר. ATV-4, הייתה בחלל במשך 151 ימים. לפני סיום
המשימה, סוכנות החלל האירופית והסוכנות לניצול החלל (סל"ה, סוכנות החלל
הישראלית) ארגנו אירוע לכבודה של החללית והוא כלל מספר הרצאות בנושאי חלל ו-ATV כאשר
היו הרצאות על אלברט איינשטיין, על מדע וגם על הנדסה. לקראת סיום, הייתה הרצאה של
מנהל הפרויקט, מר אלברטו נובלי אשר דיבר על הפרויקט עצמו.
הלילה תשוגר ATV-5 על שמו של הפיזיקאי
הראשון שהציע את רעיון המפץ הגדול – ג'ורג' למטר. החללית צפויה לעגון מספר ימים
אחרי השיגור והיא גם המטען הכבד ביותר אותו נשא אי פעם משגר אריאן 5.
אמנם זו תהא המשימה האחרונה של ה-ATV, אך הפרויקט עדיין ממשיך
בחללית האוריון – תא השירות של החללית יהא דגם שונה של תא השירות של ה-ATV.
מקור תמונות: ESA
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה